Søvn gør dig slank

Søvn udløser stoffer i kroppen, der giver mæthedsfornemmelse. Man skal have sin skønhedssøvn - det ved de fleste. Men at man også skal have sin slankesøvn er ny viden.

Den danske ernæringskonsulent Per Brændgaard fortæller, at ny forskning viser, at der er en klar sammenhæng mellem, hvor meget man sover, og hvor overvægtig man er.

"Jo mindre man sover, jo mindre leptin har man i blodet. Og leptin er det stof, der giver mæthedsfølelse," forklarer Per Brændgaard.

"Omvendt danner kroppen mere af hormonet ghrelin, som giver sultfornemmelse og lyst til at spise fedt og sukker, hvis man sover for lidt."

Læge og videnskabsjournalist Jerk W. Langer forklarer, at menneskets appetit bliver styret af hjernen, og han mener også, at det er logisk, at der er en sammenhæng mellem for lidt søvn og overvægt.

"Både børn og voksne løber en risiko for at blive overvægtige, hvis de sover for lidt, og det kan skyldes leptin- og ghrelin-niveauet i kroppen, men også at man lettere bliver stresset, når man sover for lidt, og at stress-hormonet Kortison giver lyst til at spise," fortæller han.

Danskerne sover i gennemsnit seks timer og 48 minutter per nat, og det lige i underkanten til at opnå den slankende effekt, mener Per Brændgaard.
Han fortæller, at målet er at gå efter at få mellem syv og ni timers søvn hver nat, men at man helst heller ikke skal sove for meget.

"Det drejer sig ikke om at sove så meget som overhovedet muligt, for det er klart, at man ikke taber sig af at ligge i sin seng hele dagen," siger han.


kilde: www.berlingske.dk, 11. maj 2007

Nuværende kommentarer: 1